پارودی در تلویزیون

پایان نامه
چکیده

کمدی یکی از مهمترین و محبوبترین شاخه های درام می باشد و پارودی که در ادبیات فارسی تحت عنوان نقیضه معرفی شده است بی شک از مهمترین و کاربردی ترین شاخه های کمدی به شمار می رود. حال در این رساله در جستجوی مفاهیمی کاربردی با استفاده از تعاریفی علمی از نقیضه و پارودی، وجوه اجرایی و به وقوع پیوستن آن در تلویزیون می باشیم و از آنجا که ادبیات تحت عنوان نقیضه آغازگر پارودی بود، این رساله از روش ها و شیوه های مختلف تحقیق از جمله شیوه توصیفی - اکتشافی، برای رسیدن به تعریفی مدون در باب "پارودی در تلویزیون" استفاده کرد. پارودی یا نقیضه در خود نقدی به همراه دارد، نقدی زیرکانه با لایه های فراوان و موشکافانه که این لایه ها در چهار چوب تلویزیون بسیار آشکارا نمایان خواهد بود که اگر برنامه ساز تلویزیونی بدون آگاهی و شناخت به سمت آن برود با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد و در نهایت مخاطب تنها هجوی از بزرگان و مسائل روز را در فضایی سطحی شاهد خواهد بود. در ادبیات از نقیضه ادبی مطالب زیادی از سوی صاحبنظران بیان شده است، امّا مقوله نمایش از نظر مطالب مکتوب علمی درباره پارودی مخصوصاً در ایران فقیر می باشد، که این رساله قصد دارد مطابق فصل بندی های پایه ای که از تعاریف نقیضه در ادبیات به تعریفی مدون در خصوص پارودی در تلویزیون با بهره گیری از مجموع کتب، مقالات و مطالب علمی، با وجود اندک اطّلاعاتی که در حوزه کمدی پارودی در حال حاضر موجود می باشد دست یابد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل پارودی در خارستان ادیب قاسمی کرمانی

پارودی یا نقیضه، ترفندی هنری است که در آن تقلیدی طنزآمیز از اثر ادبی جدّی صورت می‌گیرد. در این پژوهش، خارستان، پارودی طنزآمیز ادیب قاسمی کرمانی (1308-1238 ش ) در دو سطح روساخت و ژرف‌ساخت، یعنی لفظ و صورت و معنا، به روش تحلیل مقایسه‌ای محتوای متن و با استفاده از ابزار کتابخانه‌ای، بررسی شده است. ادیب کرمانی، یکی از نویسندگان و شاعران حوزة ادبیات انتقادی و فولکوریک است و کتاب خارستان وی به پیر...

متن کامل

نقیضه و پارودی

  اصطلاح نقیضه یکی از فنون عمده طنز، در ادبیات فارسی معادل پارودی در ادبیات غرب قرار گرفته است؛ اما از بسیاری جهات با آن تفاوت دارد. در ادبیات فارسی همه مقوله‌های پارودی، بورلسک، تراوستی و... زیر عنوان نقیضه جای می‌گیرند و نقیضه به تنهایی بار تمامی این اصطلاحات را به دوش می‌کشد. نوشتار حاضر ضمن بررسی انواع اصطلاحات مربوط به حوزه نقیضه، به مشخص‌کردن این تفاوت‌ها پرداخته و ضمن به‌کارگیری اصطلاح ن...

متن کامل

اصطلاح شناسی تطبیقی نقیضه و پارودی

یکی از اشکالات عمده در حوزة نقد ادبی امروز ایران، بی ­شک نبود ­اتفاق ­آرا بر سر استفاده از اصطلاحات است. نقیضه که به­ نظر­می ­آید اصطلاحی پذیرفته ­شده در برابر پارودی است، در پژوهش­های مختلف با اصطلاحات گوناگونی نام­ برده­می ­شود که گاه هیچ ارتباطی به نقیضه ندارد. از سوی دیگر، اصطلاحات مهمی چون پاستیش و گروتسک و ارتباط آنها با پارودی نادیده انگاشته ­شده ­است. مقالة پیشِ­ رو، تلاش در جهت بررسی تط...

متن کامل

نشانه‌شناسی خبر در تلویزیون

در دنیای امروز رسانه‌ها به سریع ترین منابع اطلاعاتی تبدیل شده‌اند و مخاطبان برای اطلاع از رخدادهای جهان به آنها وابسته‌اند. از میان انواع رسانه، تلویزیون کارکردهای مختلفی دارد و شبکه‌های خبری تلویزیونی با مخاطبان بسیار، یکی از مؤلفه های مهم قدرت در عرصه بین المللی و ملی محسوب می شوند. عملکرد تلویزیون به عنوان یک نظام نشانه ای، حاصل تعامل بین نظام-های نشانه ای متفاوت است. در پژوهش حاضر تلاش شده ...

متن کامل

تاریخچة تلویزیون در تاجیکستان

نخستین پخش آزمایشی تلویزیونی تاجیکستان در استودیو استالین‌آباد (دوشنبه) در سوم اکتبر سال 1959م به‌طور مستقیم راه‌‌اندازی شد. در ماه فوریة سال 1960م استودیو سیار تلویزیونی شروع به فعالیت کرد و تا آخر سال 1960م مرکز تکنیکی تلویزیون به دستگاه‌های جدید مجهز شد. در این سال، ساختار اداره‌های ایجادی استودیو تلویزیونی استالین‌آباد شامل ادارۀ برنامه‌های اجتماعی و سیاسی، ادبی و درامی، کودکان و نوجوانان، ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023